Ano, čtete správně. Právě Blázinec dal prostor fenomenálnímu Miroslavu Táborskému, aby rozvinul svůj talent do převtělení se do řady osob a obstál sám osmdesát minut na prknech, která znamenají svět. Řeč je samozřejmě o hře Jaroslava Gillara ´Blázinec´, kterou D&D PROLIFE Praha přivezlo do Jablonce pod režijním vedením autora samotného, tedy Jaroslava Gillara. A Gillar je podepsán i pod hudbou k představení.
Napínavá groteska nabídla řadu humorných situací i velkých pravd, střídání postav v neuvěřitelně rychlém sledu, kdy publikum zaplněného divadla jen kroutilo hlavou, že to jediný protagonista večera, Miroslav Táborský, opravdu stihl. Až v závěru představení jsme zjistili, že mu celou dobu pomáhala půvabná asistentka, ale to nic nemění na tom, že výkon Táborského byl vysoce nadprůměrný a obtížný jak po psychické, tak i fyzické stránce. Jestli jsem dobře počítala, objevil se herec toho večera hned ve dvanácti rolích. Miroslav Táborský na sebe dokázal strhnout takovou pozornost, že když jsem se po skončení hry ptala ve foyer diváků, jak se jim večer líbil, nebyl si nikdo z nich schopen vybavit scénu. Tu v podstatě tvořil pouze stůl se židlemi a velké bílé plátno, sloužící k navození atmosféry klasického divadla. Jeji autorkou je Helena Dubová, která si vzala na starost i kostýmy.
Každopádně je Blázinec groteskou k hlubokému zamyšlení a je vlastně zcela originálním počinem, slučujícím svět grotesky se závažnými tématy, mezi nimiž nechybí téma ovládnutí společnosti šílencem.. Alegorie a metafory jsou zde nadčasové a zároveň velmi aktuální a je s podivem, že takto plnohodnotné a těžké téma dokázal ztvárnit jediný herec. A Mirek Táborský obstál na jedničku. (ims)