Je jich tolik, že se na prkna jabloneckého kulturního stánku téměř nevešli. Jejich dirigentem je jeden z nejvšestrannějších českých hudebníků současnosti, jablonecký rodák, Marek Štryncl. Řeč je o orchestru Musica Florea, který do Městského divadla v Jablonci přivezl hudbu Antonína Dvořáka. Zaplněné hlediště si vychutnalo Koncertní předehru V přírodě, op. 91, B168, Symfonie č. 8 G dur, op. 88, b163 A JAK sám dirigent prozradil, jedná se o nejradostnější Dvořákovy skladby, což bylo na atmosféře koncertu ihned patrné. Původní způsob interpretace, emoce, energie a prožitek byl cítit z každého tónu šedesátičlenného orchestru a stejná byla i taktovka Marka Štryncla.
Dovolím si malou vsuvku. Marka si pamatuji ze základní školy. Pravidelně se objevoval na prezentačních vystoupeních školy, kde zpíval se svými sestrami (jednu z nich jsme na pódiu zahlédli). Sourozenci Štrynclovi zpívali a já akci moderovala. Dnes se tomu musím pousmát. Marek zvládne ´moje´ moderování bez problému sám, s přirozeností a zároveň noblesou sobě vlastní a k tomu nabízí mistrovský ba excentrický výkon ve své branži. Takhle ho s jeho hudebním tělesem vídáme v jabloneckém divadle již od roku 2004 a každoročně jsme také uchváceni dokonalým hudebním zážitkem. " Zatímco ještě vloni jsme na vás šli s barokem, letos tu máme romantismus a co bude příští rok se teprve uvidí," usmíval se Štryncl a vysvětlil přítomným, že v romantismu se může tleskat i mimo věty, čehož se jablonecké publikum samozřejmě okamžitě chytlo. A po dlouhé době jsme tleskali vestoje. Bylo to zkrátka famózní.
Musica Florea v těchto dnech dotáčí poslední z Dvořákových symfonií, čímž budou mít jeho dílo kompletní a na pultech obchodů by se jejich nastudování mělo objevit do Vánoc. Těleso patří dlouhodobě k nejrespektovanějším interpretům tzv. ´staré hudby´ a významným způsobem se zasadilo o renesanci zájmu o dílo českého hudebního velikána a barokního mistra Jana Dismase Zelenky. V poslední době se však orientuje na novodobější autory, přičemž respektuje zásady historicky doporučené interpretace.
"Samozřejmě se snažím dohledat co nejvíce autentických podkladů ke každé věci, kterou zpracováváme. Musíme ovšem přihlédnout i k nástrojům, které máme k dispozici," doplnil ještě Štryncl než za bouřlivých ovací zmizel z jeviště. (ims).